Els intèrprets al Parlament de Catalunya

Els membres de l’Associació Professional de Traductors i Intèrprets de Catalunya (APTIC) sovint observem determinats comentaris als mitjans que denoten un clar desconeixement de la nostra feina. En el cas més recent, sobre els intèrprets al Parlament de Catalunya, s’han fet moltes argumentacions a partir d’afirmacions sobre la professió poc documentades. A tall d’exemple, s’al·ludeix de forma errònia a la contractació de dos intèrprets: un per traduir del castellà al català i un altre per fer la combinació inversa. Així, ens ha semblat escaient fer alguns aclariments per tal que qui vulgui formar-se’n una opinió, disposi d’informació veraç.

Generalment, els intèrprets de conferència treballen en equip i fan torns per traduir cap a llengües que dominen. Llevat de quan es tracta d’organitzacions internacionals, la tendència majoritària en tots els àmbits és que els intèrprets tradueixin d’una llengua A a una llengua B, i viceversa. Aleshores, quin sentit té que hi hagi dos intèrprets? L’acte de la interpretació (traducció oral que es fa alhora que l’orador pronuncia el seu discurs), a més de requerir un nivell de concentració molt alt, precisa també de l’ús simultani de competències cognitives diferents. A causa de la intensitat de la tasca que duen a terme, la presència de dos professionals que fan torns a la cabina d’interpretació és necessària quan la durada del servei excedeix l’hora i mitja.

Hi ha ocasions en què els mitjans també fan referència al cost dels serveis. La interpretació de conferències requereix la intervenció d’un equip humà i l’ús de recursos tècnics. La recepció i la transmissió del so entre els oradors, els intèrprets i l’audiència es fan mitjançant equips que no sempre estan integrats en la infraestructura de la sala i que controla un o més tècnics de so. El cost dels serveis inclou, per tant, la remuneració de diferents professionals i, de vegades, l’ús del material.

Si algú vol més aclariments sobre aquestes i altres qüestions relacionades amb la nostra professió, APTIC (www.aptic.cat) sempre estarà a la disposició dels mitjans i de qualsevol persona, com també ho estan les diverses associacions de traductors i intèrprets.

La Junta d’APTIC

 

Continueu llegintEls intèrprets al Parlament de Catalunya

Assemblea General i sopar de Nadal

Data: 18 de desembre
Lloc: Seu d’APTIC i restaurant encara per confirmar

El 18 de desembre tens una cita amb l’associació i els companys de professió. Celebrarem l’Assemblea General Extraordinària i després anirem a sopar a un restaurant per celebrar Nadal i el primer aniversari d’APTIC.

Tant si vols venir a l’assemblea com al sopar, t’has d’apuntar escrivint un missatge a secretaria@aptic.cat. T’hi esperem!

Continueu llegintAssemblea General i sopar de Nadal

Gestió del temps, 2a edició

Data: 4 de desembre, de 16 a 21 h, 5 de des., de 9 a 14 h, i 11 de des., de 16 a 21 h
Durada: 15 hores
Lloc: Seu d’APTIC
Preu: Socis d’APTIC, ASETRAD i MET: 180 €, no socis: 270 €
Nombre de places: 15

Introducció

Treu el màxim partit al teu temps!

Vols aprendre la millor manera d’aprofitar el temps, augmentar la
productivitat laboral i controlar l’estrès? Al curs de gestió eficaç del
temps en trobaràs les claus!

Amb aquest curs aprendrem a optimitzar el nostre temps, organitzar la feina
de la forma més eficaç i controlar l’estrès en períodes d’excés de feina.

El taller consistirà en tres sessions de cinc hores cadascuna (els dies 4,
5 i 11 de desembre) i la metodologia utilitzada serà molt
experiencial o vivencial per tal de facilitar l’aprenentatge i integrar-lo
en el nostre dia a dia. Partint d’una base expositiva, es faran exercicis
pràctics, dinàmiques de grup i altres activitats on es prioritzarà el
protagonisme de l’alumne com a agent actiu del seu propi procés d’aprenentatge.

Temari

Taller pràctic per tal d’aprendre a optimitzar el nostre temps i organitzar la feina de la forma més eficaç, mitjançant la modificació d’hàbits i l’ús de les metodologies de treball més adients en la gestió del temps i de l’estrès.

El temps i la seva gestió
Per què necessitem organitzar el temps. El rellotge “intern”
“Els lladres” del temps
Normes bàsiques
Hàbits en la gestió del temps
Autodiagnòstic de la utilització del temps

Organització personal: comportament i ús del temps
Dificultats en l’administració del temps
Dificultats fonamentades en el propi comportament
Hàbits preventius
Recursos personals i recursos externs

Planificació i organització de les activitats
Els objectius en la nostra feina
Els principis de la planificació
Prioritzar i delegar: criteris d’importància i urgència
Eines útils en la gestió del temps

Temps i estrès
Concepte d’estrès
Factors que provoquen l’estrès
Estratègies per afrontar l’ estrès

El propi projecte
Tempograma personal
Pla individual d’acció

Professora

Helga Iglesias Porta és llicenciada en Psicologia (UB), té un màster de Direcció de RRHH, un postgrau en Inserció Laboral (UV) i un postgrau en Educació Emocional (UB). Té més de deu anys en desenvolupament de competències (comunicació, gestió emocional, gestió del temps i de l’estrès, resolució de conflictes, habilitats directives ) i com a experta docent de formació de formadors.

Inscripcions

Per preinscriure-us a aquest curs, empleneu aquest formulari i envieu-lo a activitats@aptic.cat.

Continueu llegintGestió del temps, 2a edició